mercoledì 4 marzo 2020

I CESSI




Se non ogni fameja, almanco un paro, in ogni corte, gavèva ‘na stalèta con ‘na vachèta e, Tutte: galine e coniji. I Mii, anca pai e ochi e i Tura, che i gavèva tanta tera, anca un musso par tirare i carèti de erba, fèn o legna. El Musso, comunque, era de uso promiscuo, bastàva domandarlo e Chichi lo imprestava.

Le galine le se rangiàva nel punàro, che ogni tanto, però, vegnèva netà dai schitì che parevano come un pavimento spussolente. I me mandava sempre mi nettare el punàro e me impienavo anca de piocci pulxini. Che spissa intanto, prima che me mama me lavasse col saòn col’l solfàro. 

Tutte le altre bestie, vache in testa, bisognava curarle ogni giorno o comunque pì spesso delle galline e le pèttole dei cuniji e cavre e le boasse delle vacche, in qualche posto, bisognava pur portarle.

I luamari, fonte de concime naturale, e spussa perenne, i ghe xèra in ogni corte e solo i Tura i gavevà fato un bel luamàro contornà de muro di cimento e vasca per il pisso, però Luri i tegnèva in stala tre o quatro vache , le altre fameje al massimo una, o un par de cavre.

Tutte le altre fameje, al luamaro, i ghe affiancava “el bagno de casa”. Sempre concime diventava, tuto.

Nella mia corte c’era il cesso dei Cuchi della casa nova, il cesso de Me Nona, ‘pena fora dal’orto, il cesso dei Sacchi e il cesso di Medeo. I Cini e l’Angelina Barbai avevano il cesso dentro l’orto che era recintato con la rete. A parte questi due cessi, tutti gli altri erano disponibili per tutti i residenti della corte e bastàva solo bàttere sula porta prima de ‘ndare dentro, per capire se ghe xèra dentro kalche altro. ‘Lora bisognava spettare, o cambiare cesso.

Le case, suito dopo la guera, le gavèva el seciàro con l’acqua corrente, del sindaco, ma i Murari non i pensava ancora de fare un bagno in casa, perche i pensava che la merda spusasse, in casa, e che, comunque la servisse de più per concimare orto e campi e xèra un pecà… butarla xò par il vater. Io sentivo dire “caga sui tursi”, mai altri posti. 

Il cesso più moderno era quello della casa nova dei Cuchi che aveva anca una canna dell’aqua e una cassetta per la carta per forbiìrse el culo e anca una lampadina, piena de mosche e sporca, come quella che era in stalla dai Tura, però, con le sue venti candele, un fià de luce facevà e de note, d’inverno, il giasso almanco si vedeva e, almanco là, non si sbrissiàva. 

Tutti i cessi erano di forma come un frigorifero de’na volta alti e stretti, come una grande moscaròla, con ‘na porta de legno o lamiera davanti e un buco, alto sul muro, dietro, per non sofegàrse anche con la propria spussa.

La carta ‘genica in corte non era ancora stata vista e il Giornale di Vicenza offriva tanti strappi, così come la carta, un fià rùspia, dove il munàro incartava i faxùi sechi, o Fabiano la pasta, o Bastian la carne.

Un un cesso io non ‘ndavo quasi mai perché la “domenica del corriere” che i Martini metteva nella cassetta, era troppo lucida e non si riusciva a far bene la cosa.

‘Medèo, secondo mi, non ha mai doparào carta, perché ogni volta era troppo svelto a vegnèr fora dal cesso e brontolare a noi boce. Medèo, infatti , spussava più dei altri.

Nelle camere de ‘lora non era ancora stato inventato il comodìn con i cassettini. C’era il “Buffèto” che aveva due portele, al posto dei cassetti: serviva per mettere dentro el vaso da notte, che se avevi la mossa di corpo o, comunque da fare in pressa, non facevi ora ‘ndare al cesso in corte. Noi boce potevamo restare smerdà anche fin matina, che avevamo il ciripà, Ma i omeni e le done normali i doparàva el vaso da notte , che, dopo i rimetteva nel bufeto. Sarà per la loro spussa, intrinseca che ‘desso non se trova più, i buffèti de ‘na volta. 

Dopo, I muràri gà scuminsià a fare i bagni in casa e ‘lora, un fià ala volta, xè sparìe le galine, i ochi, i cuniji, le cavre e le vache dalla Contrà e, il musso, era già morto di suo. 

Sono spariti i luamàri… ma de merda, in giro… ghe ne xè de più ‘desso, anca se, pare, che la spussa manco; ma sempre pieni de merda semo!

Nono Lessio da Lugo Vicentino
22 Luglio 2018.


Fonte: da Facebook di Alezzio Rizzato del 18 febbraio 2020
Fonte: Da Veneto Storia di Nilo Bozzo  del 20 febbraio 2010


Nessun commento: